ALUAN

Agama Ku

Agama Ku

Pesanan

Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Setiap orang yang puasa satu hari kerana Allah, maka Allah akan menjauhkannya dari neraka sejauh 70 000 musim.”
(Muslim)


Kepada sesiapa yang sedang mencari kerja sila ke Tajuk JAWATAN KOSONG KERAJAAN.

Isnin, 27 Jun 2011

Anak sulung pesum sendiri (update)

Tarikh : 20 Jun 2011 (Isnin)
Peristiwa : Generasi Pertama pesum menetas
Induk Jantan : BL (kg) Guk 1-2, Suara Kecil, Tekan Angguk
Induk Betina : BL (kg) Seladang Gantung (kg), Suara Kecil, Tekan Angguk
Sangkar : No.1


yang bunyi tu induk betina



Usia seminggu ( 27 June 2011)

Usia 2 minggu (4 July 2011) induk mengeram telur baru

Kawe saja nak cuba buat pesum tekukur. Amek dua ekor dari ladung, pegang sepit ketam..sekor lembut dan sekor lagi keras. Masuk ladung pesum...duk 2 minggu, betina duk memerap kat sarang & duk buat sarang. Aku ingatkn dah salah pilih & tertukar....sepatutnya jantan memerap & buat sarang....dalam seminggu dia betelur 2 bijik. Mmg tepat pemilihan jantina.. cuma pasangan tekukur ni lain skit....yang betina yg merap & buat sarang. Duk dalam 4 hari dia dah tak mau mengeram...aduiii punah...Betina duk buat sarang baru, bertelur lagi 2 bijik... telur lama dah dibawah ranting2 sarang baru. Kemudian aku tengok dia eram 3 biji, amek eram telur lama sebijik. Lepas seminggu aku tgk dia eram 1 biji pulak....alamak....punah. 2 minggu mengeram menetas sekor, still eram 2 biji lagi. seminggu telur tak menetas, aku bawak keluar anak dan buang telur. rupa2nya telur tu dah rosak. Ada satu pasang lagi dah betelur 2 biji tp yg jantan masih duk galak....dah 4 hari betina tinggal telur....tak jadi la nampaknya tuh....lagi sepasang tak bertelur pun lagi..aku pun tgh duk pk pasal apa, yang jantan buat sarang kat lantai sangkar je...aku dah buat tempat bertelur tapi xmau buat sarang kat situ. pasangan tu dh nampak serasi.....cuba buat merbok....pun xnampak jalan lagi, semalam terlepas yg jantan aduiiii.....amek sekor dari ladung buat ganti....kena tunggu serasi la dulu

sila klik pada pautan dibawah untuk melihat generasi dari induk ini.

Generasi Ke-2 (update 14/12/11)


Generasi Ke-3 (update 21/10/11)


Generasi Ke-4 (update 23/11/2011)


Generasi Ke-5 (update 22/12/2011)


Generasi Ke-6 (update 07/02/2012)


Generasi Ke-7 (update 16/04/2012)


Generasi Ke-8 (update 13/05/2012)


Generasi Ke-9 ( update 18/06/2012 )


Generasi Ke-10 ( update 02/08/2012 )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan