ALUAN

Agama Ku

Agama Ku

Pesanan

Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat baginya sepuluh darjat.
(Muslim)


Jumaat, 16 Mac 2012

1st Batch Dari Sangkar Pesum No. 3

Tarikh : 11 Julai 2011 (Isnin)
Peristiwa : Generasi Pertama pesum menetas
Sangkar : No.3
Induk Betina : BL (kg) Guk 1 Suara Sedang
Induk Jantan : BL (kg) Guk 1-2 (banyak 1) Suara Sedang
............................................................................................................


Update 16 Mac 2012

Pejam celik - pejam celik dah 8 bulan pun umur anak burung ni, jika kat hutan dah jadi bapak dah. Genap Setahun masuk rekrut dalam ladung untuk tempoh 3 - 4 bulan dan kemudian ikat sangkar layang.

8 Bulan 2 Minggu


...........................................................................................................

Bakat Baru...............
11 Feb 2012



.............................................................................................................

Update 27 Januari 2012

Usia 6 bulan 3 minggu




............................................................................................................................

Update 10 Januari 2012

6 bulan

...........................................................................................................................


Anak menetas sekor sahaja. Telur pertama dari induk ni xmenjadi. Kawe amek buang, seminggu kemudian duk mengeram telur baru, selepas 2 minggu menetas tetapi seekor je yg menetas. Induk jantan galak yg amat. Menekan, berdeguk je kerjanya....kalu diam tu tanda dia duk dlm sarang mengeram.

UPDATE 11 OGOS 2011
Anak dipisahkan dari induk kerana induk jantan galak sangat, anak kecik lagi dia dah nak menenggek betina. Sekarang induk duk mengeram telur baru, minggu depan menetas. Anak dia ni dah berusia 4 minggu....anak suap.


..........................................................................................................................................................
Update 20 Oktober 2011

Induk Betina
Proses pembiakkan sangkar pesum no.3 terbantut kerana induk betina teruk dibelasah induk jantan. Kejadian berlaku semasa kawe balik bercuti hari raya Aidilfitri selama seminggu. Sebelum cuti anak 2nd batch baru menetas 3 - 4 hari. Balik dari bercuti tengok betina dah xboleh bukak mata, separuh bogel dalam masa sama jantan masih belasah. Duk fikir macam mana nak buat, takut anak tak dapat makan, takut jantan pukul anak dan buat keputusan asingkan jantan. Seharian duk perhati keadaan anak dan ibu, cara ini tak bagus kerana anak tak dapat makan & takut dengan keadaan ibu. Tukar plan dengan asingkan betina, selepas masukkan semula jantan kelihatan anak berkejar kearah jantan kerana lapar. Rasa lega bila lihat jantan duk suap anak. Sekarang ini induk betina dalam proses pemulihan dan percubaan demi percubaan untuk serasikan jantan dengan betina baru. Sudah 3 hari betina ke-5 masuk ladung pesom dan menampakkan ada jalan.....

GENERASI KE-2 (update 20/03/12)

Proses Menukar Pasangan (update 11/10/11)

2 ulasan:

  1. Tahniah...nikmud....BB baru mmg berbakat..ade potensi nampak nyer..!

    BalasPadam