ALUAN

Agama Ku

Agama Ku

Pesanan

Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat baginya sepuluh darjat.
(Muslim)


Sabtu, 29 Oktober 2011

Pepatah Melayu Kini

'' SEPANDAI - PANDAI MERBOK MELOMPAT, AKHIRNYA MASUK RAPUN JEBAK JUA"

Tarikh : 29 Oktober 2011
Peristiwa : Memikat Merbok Idaman
Lokasi : Kilang Malpro Ind. Sdn Bhd (tempat kerja)




  Dekat tepi kilang Malpro ini ada 2 ekor merbok yang setiap masa ada duk meratuh, berderak. Sekor suara kecik dan sekor lagi suara besar. Memandangkan kawe tiada pikat, usaha yang boleh dibuat hanya dengan memasang racik ranjau ditempat merbok ini turun makan. Masalahnya tak pernah sangkut dan akhirnya kawe pinjam pikat member. Selama 2 hari sejak jam 8.00 am - 6.00 pm berturut - turut namun tidak berhasil. Balik mengajar tekukur petang tadi sampai rumah dah malam, tengok ada hasil duk bergulung dalam rapun jebak. Akhir dapat jugak merbok tu tapi penantian belum selesai lagi kerana tak tahu dapat yang mana satu. Tunggu dengar hari-hari depan yang mana bunyi dan yang mana tiada kedengaran bunyi.

4 ulasan:

  1. tahniah bro,klu dpt yg suara besar yg kita duk dgr hari 2 mmg bestla-sham tanjung malim

    BalasPadam
  2. itu lah sham, kawe pun xtau dpt yg mana nih...sebab tinggak jebak g ngajar tekukur, balik tgk dah bergulung...nok tunggu dengar 2-3 hari ni ada lagi tak sora kasar besar tu

    BalasPadam
  3. dapat yg sora kasar besar 2 lh try pesum ngn merbuk betina,mane tau nk jadi bro...

    sham

    BalasPadam
  4. Tapi makan masa lama nak pesum merbok kg Sham. Merbok anak pun dah duk wauuuu betina dalam sangkar...mintak2 menjadi, Kalu dah jadi baru bulih buat pikat.

    BalasPadam