ALUAN

Agama Ku

Agama Ku

Pesanan

Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat baginya sepuluh darjat.
(Muslim)


Sabtu, 29 Oktober 2011

Delay Lagi

Tarikh : 29 Oktober 2011
Peristiwa : Telur Tak Berkualiti
Sangkar : No. 2


Ada udara dalam telur

Awal minggu induk sangkar No.2 mula bertelur tetapi anak belum pandai makan sendiri lagi. Telur pertama jatuh mungkin disebabkan diganggu anak. Kemudian anak terpaksa diasingkan dan selang sehari induk bertelur lagi sebiji. Pada mulanya induk mengeram tapi 2 hari lepas induk mula banyak tinggal telur dari mengeram. Pagi tadi kawe ambil telur dan periksa rupa-rupanya kulit telur nipis dan terdapat ruang udara di dalam telur. Induk jantan pula buat perangai duk memerap kat lantai sangkar bukannya nak panggil betina masuk sarang kat atas. Tunggu minggu depan kot - kot betina bertelur kembali.

12 ulasan:

  1. waaa, byk jugak problm ni~~~

    BalasPadam
  2. hmmm tak semua kerja breeding berjaya...kecuali mereka yang memang dah lama dan pakar sahaja proses breeding berjalan lancar.

    BalasPadam
  3. bro nk tanye skit,,, bagi terkukur jenis yg makan buah cth burung punai ... jenis mcm ni boleh ajar utk makan biji2 x??
    Cth : permulaan Buah +sikit padi burung~
    apa pendapat bro?

    BalasPadam
  4. Boleh sebab spesis tekukur memang jenis makan biji biji kecil seperti buah rumput, Buah buahan. Selain dari tekukur saya rasa tidak sesuai diberi makan padi. Yang sesuai bagi makan sambau/kambu (seed millet).

    BalasPadam
  5. oo,, Burung punai pn termasuk dlm keluarga terkukur kn~^^ apa2 pn thx bro^^

    BalasPadam
  6. memang...punai dalam spesis Seed Eating Bird ( kumpulan Dove & pigeon )

    BalasPadam
  7. salam nk tmpang tny abe nik tlur yang ok mmg xnmpak udara ke dlm tlur tu...

    BalasPadam
  8. humm..telor yg ok, kulit dia tebal, xnmpk isi dalam, biasanya telor yg xok kulit dia nipis dan nampak ada ruang udara (kosong) mcm udara dlm botol minuman tuh.. biasanya tekukur xkn eram, kalu nak cuba bg ibu tumpang (kukur jawa) boleh la try..sy xdak kukur jawa nak try jadi ke tak

    BalasPadam
  9. sbb sy bru test sepasang bru btlur 2 3 ari lps tp sbjik je...shari dua nih ibu da ddk mgeram ats tlur tu tp xtau la jd x...nk bg tkukur jawa eram terkukur jwa xbtlur lg...

    BalasPadam
  10. xpa biarkan dia mengeram...lagi elok sbb susah nak dapatkn betina mengeram telur. Bila betina tinggal baru bulih amek bg kat kukur jawa...letak je dlm sangkar kukur jawa...kalu hat jenis mengeram dia akn eram telur tu. Dulu kawe ada kes, betina mengeram cukup 2 minggu tp telur xmenetas...xdak benih rupanya....

    BalasPadam
  11. Oo tu la klau tnggu 2 mnggu tp xmnetas mmg kcwa la kn...t sy try tq abe nik...

    BalasPadam
  12. mcm mana pulak kalo tekukur tu btelur..pastu dia mkn telur tu? apa sebab?

    BalasPadam