ALUAN

Agama Ku

Agama Ku

Pesanan

Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat baginya sepuluh darjat.
(Muslim)


Rabu, 28 November 2012

Projek Love Bird

Update 27 Nov 2012

2 minggu 

3 minggu
2 batch yang sebelum ni umur tak panjang, batch kali ni pun telor ada 6, tetas 4, hidup 3 sahaja. Itu pun nampak mcm ada kesan2 bulu anak rosak xtau sebab apa so kawe pun ambil untuk handfeed dengan harapan anak ni selamat serta induk boleh bertelor semula. Next projek adalah Cockatiel pulak.



Update 24 Oktober 2012


Pertama kali induk ni bertelor 3 biji, menetas tapi syg anaknya mati diusia 3 minggu. Kemudian induk bertelur semula sebanyak 5 biji...akhirnya anaknya mati juga selang sehari slepas menetas. Mungkin induk masih belum cekap menjaga anak. Untuk kali ke-3 ni induk bertelur 6 biji....perut pun nampak mcm buncit lagi....harap2 kali ni menjadi & induk boleh jaga anak. Kawe nak amek handfeed pun takut sebab anak yang baru tetas kecik sangat, tak seperti anak burung tekukur.


Update 12 Julai 2012

Dah menetas pun telur burung LB aku ni.....sebijik je lagi telur jantan. Dua ni telur betina.




Update 21 June 2012


Sudah sebulan rasanya kawe bela LB ni....bagi makan cukup, sediakan nestbox & lain2 suppliment maka terbitlah bunga - bunga cinta diantara pasangan ini hahaha. Dari jauh aku perhatikan si jantan duk pusing-pusing galak menggoda si betina untuk mengawan. Tak lama kemudian pasangan ni duk sibuk kutip sampah sarap yang aku sediakan.....ini menunjukkan dia nak membiak la ni. Selang beberapa hari si betina pulak asyik duduk dalam nestbox je....jarang-jarang keluar so semalam aku buka nestbox untuk lihat perkembangan. Ternyata ada hasilnya.....InsyaAllah harap - harap dia dapat membiak dengan baik.

Tambah kapsyen

Projek Love Bird


Time tak da kerja....ini lah kerja kawe, kerah bangla cari scrap2 yang mana ada, sambung2 buat sangkar baru. Tapi kali bukan untuk tekukur atau merbok. Kawe nak cuba breed Love Bird pulak. Burungnya belum ada lagi, ni duk tengah2 mencari kot ada yang murah2.

rupanya lebih kurang gambar kt bawah la.....yang akan kawe beli nanti. Harap2 dapat breed dgn baik.


1 ulasan: